Πώς να χρησιμοποιήσουμε τις δυνατότητες μας για τόνωση της αυτοπεποίθησης

Μπορούμε σίγουρα όλοι να φανταστούμε το εξής σενάριο: βρισκόμαστε μπροστά σε ένα σημαντικό γεγονός της ζωής μας, σε μία κατάσταση που μπορεί να αλλάξει την καθημερινότητα και τα δεδομένα που είχαμε εώς τώρα. Νιώθουμε την αγωνία μας να αυξάνεται όσο περνάνε οι ώρες ή και οι μέρες ακόμα, το άγχος να πολλαπλασιάζεται καθώς αναρύθμητα σενάρια πηγαινοέρχονται στο νου μας, με τα βασικά ερωτήματα να είναι τα εξής: «μπορώ να τα καταφέρω; Μπορώ να διαχειριστώ αυτή την κατάσταση; Τί θα γίνει εάν αποτύχω; Μήπως δεν έχω προετοιμαστεί όσο θα έπρεπε;». Ο αγχωμένος νους ίσως τελικά φτάσει στο συμπέρασμα πως θα ήταν καλύτερα να μην έχουν δημιουργηθεί οι συνθήκες για αυτό το σημαντικό γεγονός που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε, πως ήταν καλύτερα τα πράγματα πριν που όλα κινούντο σε γνώριμο έδαφος, καθημερινές συνήθειες και γνώριμες δεξιότητες που μας έκαναν να νιώσουμε περισσότερη οικειότητα και ασφάλεια.

Η αλήθεια όμως είναι πως η αυτοπεποίθηση δεν βρίσκεται στην ικανότητα επανάληψης συμπεριφορών στις οποίες είμαστε ήδη καλοί και στις οποίες παίρνουμε τους περισσότερους επαίνους. Η αυτοπεποίθηση έρχεται με το να εξασκούμαστε στα μη δυνατά μας σημεία προκειμένου να καταφέρουμε να τα αλλάξουμε σε πλεονεκτήματα. Σε αυτό ακριβώς το σημείο αλλάζει και η αντίληψη μας για εμάς, καθώς αντιλαμβανόμαστε ότι τελικά είναι στο δικό μας χέρι να κάνουμε τη διαφορά στη ζωή μας με το να δουλέψουμε πραγματικά με τον εαυτό μας. Από τη στιγμή που συνεχώς μαθαίνουμε νέες συμπεριφορές στη ζωή μας, τότε μπορούμε να αφήσουμε πίσω όσες πλέον δεν είναι βοηθητικές και να υιοθετήσουμε καινούριες! Αυτή είναι και η ομορφιά της ανθρώπινης ψυχολογίας και ψυχοσύνθεσης άλλωστε, ότι μπορεί να είναι ευέλικτη και να προσαρμόζεται σε νέα δεδομένα και καταστάσεις, εφόσον κάποιος πραγματικά το θέλει και κάνει το καλύτερο που μπορεί προς αυτή την κατεύθυνση.

 

Οι τρεις πυλώνες της αυτοπεποίθησης

Με βάση τα παραπάνω, υπάρχουν 3 βασικά συστατικά που δημιουργούν μία σταθερή βάση πάνω στην οποία μπορούμε να αναπτύξουμε και να διαμορφώσουμε την αυτοπεποίθηση μας. Τα τρία αυτά στοιχεία είναι τα εξής:

  1. Γνώση σε τί είμαστε καλοί και σε τί υστερούμε. Ποιές έχουμε αντιληφθεί ότι είναι γενικά οι αδυναμίες μας σε σχέση με την καθημερινότητα και τη διαχείριση των καταστάσεων που αντιμετωπίζουμε.
  2. Θάρρος. Να αισθανόμαστε καλά με το γεγονός ότι δεν είμαστε τέλειοι, ότι έχουμε να διανύσουμε δρόμο προκειμένου να βελτιωθούμε και ότι έχουμε το θάρρος και τη διάθεση να συνεχίσουμε στο μονοπάτι της αυτοανακάλυψης και αυτοβελτίωσης.
  3. Εστίαση. Ξέροντας σε τί είμαστε καλοί και σε τί όχι, έχοντας και το θάρρος να προχωρήσουμε, πλέον εκείνο που απομένει είναι να εστιάσουμε στη δημιουργία ενός πλάνου στο οποίο θα μπορούμε να εφαρμόσουμε τα δυνατά μας σημεία σε κάθε πρόκληση που εμφανίζεται στη ζωή μας.

Τα παραπάνω στοιχεία μπορούμε να τα εφαρμόσουμε σε όλες τις δύσκολες καταστάσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε, ανακαλύπτοντας συνέχεια τα θετικά μας χαρακτηριστικά και εξελλίσοντας τα όσο περισσότερο μπορούμε. Ας δώσουμε ένα παράδειγμα: Κάποιος έχει να κάνει μία επαγγελματική παρουσίαση μπροστά σε ένα μεγάλο κοινό για πρώτη φορά, κάτι που από μόνο του είναι εξαιρετικά αγχωτικό για τον ίδιο αφού εμπεριέχονται πολλοί παράγοντες στην επιτυχία αυτού του εγχειρήματος (επαγγελματική άνοδος, καταξίωση, αναγνώριση στον τομέα της εργασίας του, κά.). Η βαρύτητα και η σημασία της κατάστασης νιώθει να τον αγχώνουν όλο και περισσότερο. Χρησιμοποιώντας τους 3 πυλώνες της αυτοπεποίθησης γνωρίζει ότι υστερεί στην λεκτική ευχέρεια, όμως ανακαλύπτει πως είναι αρκετά προνοητικός γενικά ως άνθρωπος. Εστιάζοντας σε αυτό το θετικό στοιχείο, ελέγχει την ομιλία του για σημεία-κλειδιά όπου θα μπορούσαν να του γίνουν οι περισσότερες ερωτήσεις και προετοιμάζεται κατάλληλα. Παράλληλα ενημερώνεται για το κοινό που θα είναι στην ομιλία του ώστε να γνωρίζει πώς να προσαρμόσει αυτά που θα πει- θα πρέπει να χρησιμοποιήσει πιο απλή γλώσσα ή πιο επιστημονική; Έχοντας όλα αυτά υπόψιν του καταφέρνει να νιώσει πιο ήρεμος, με περισσότερο έλεγχο στην κατάσταση που έχει να αντιμετωπίσει και με αυτοπεποίθηση για αυτό που θα κάνει.

 

Είναι σημαντικό να ξέρουμε τις δυνατότητες μας.

Δεν αρκεί απλώς να λέμε ότι έχουμε δυνατά στοιχεία στον χαρακτήρα μας αλλά να ξέρουμε και ποιά είναι αυτά με απτό τρόπο. Αυτό μπορεί να γίνει ως εξής:

  • Σκεφτόμαστε μία ιδιαίτερα δύσκολη κατάσταση που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε.
  • Έπειτα σκεφτόμαστε τί κάναμε προκειμένου να διαχειριστούμε αυτή την δυσκολία.
  • Ποιά ήταν τα δυνατά χαρακτηριστικά μας σε αυτό το περιστατικό; (πχ. ψυχολογική ανθεκτικότητα, ψυχραιμία, αισιοδοξία, πρακτικότητα, επιμονή, κτλ.).
  • Επαναλαμβάνουμε αυτή την άσκηση για τουλάχιστον 5 δύσκολες περιπτώσεις που χρειάστηκε να υπερκεράσουμε, κάθε φορά ερευνώντας με ειλικρίνεια τα δυνατά μας στοιχεία σε κάθε μία από αυτές.
  • Κάνουμε μία λίστα με 10 από τις βασικές μας δυνατότητες, με την πρώτη να είναι αυτή που επιδεικνύουμε πιο συχνά και που πραγματικά φαίνεται να μας στηρίζει σε κάθε δυσκολία.
  • Προσπαθούμε να εφαρμόσουμε τουλάχιστον μία από αυτές τις δυνατότητες στην καθημερινότητα μας, φροντίζοντας να εξασκούμε κάθε φορά και μία διαφορετική. Με αυτόν τον τρόπο καταφέρνουμε να εστιαστούμε στο τί μπορούμε να κάνουμε αντί στο τί μας δυσκολεύει και τί δεν μπορούμε να επιτύχουμε.

Το σημαντικό σε όλη αυτή την διαδικασία είναι να έχουμε στο νου μας πως ό,τι κάνουμε είναι όχι μόνο για να αποκτήσουμε αυτοπεποίθηση αλλά και καθαρότητα οράματος για την καθημερινότητα μας. Η εξάσκηση των προσωπικών μας χαρακτηριστικών βοηθά να νιώθουμε πως μπορούμε να έχουμε τον έλεγχο του εαυτού, των σκέψεων και των συναισθημάτων μας ενώ ταυτόχρονα καταφέρνουμε να γινόμαστε καλύτεροι και να επιτυγχάνουμε όλο και περισσότερους στόχους, ξεκινώντας από τους πιο μικρούς που μπορούμε να θέσουμε, μέχρι ακόμα μεγαλύτερους και σημαντικούς για εμάς και το μέλλον μας!

 

 

 

Της Δήμητρας Παράσχου

Η Δήμητρα Παράσχου είναι ψυχοθεραπεύτρια και Relationship Coach. Διοργανώνει βιωματικές ομάδες γυναικών και σεμινάρια σχετικά με τις ανθρώπινες σχέσεις, την ψυχολογική ανακάλυψη και ενδυνάμωση. Έχει ειδικευτεί στην Αναλυτική Ψυχολογία (Γιουνγκιανή) και εφαρμόζει τις αρχές της Αρχετυπικής Ψυχοθεραπείας στην πρακτική της.

Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί της στο email: dparaschou1@gmail.com

share24.gr / Spirit Alive

Κάθε αναδημοσίευση ολική η μερική σε άλλο ιστότοπο θα πρέπει να γίνεται υποχρεωτικά με αναφορά πηγής στο site μας και σύνδεσμο (link) στο άρθρο, καθώς και στη σελίδα Spirit Alive στο facebook επίσης με ενεργό σύνδεσμο. Σε κάθε άλλη περίπτωση η αναδημοσίευση απαγορεύεται. Κάθε αναδημοσίευση σε έντυπο μέσο απαγορεύεται.

Δείτε Επίσης

15 αποφθέγματα του C.G.Jung για αυτογνωσία και προσωπική ανάπτυξη

15 αποφθέγματα του C.G.Jung για αυτογνωσία και προσωπική ανάπτυξη

Ο Carl Gustav Jung γεννήθηκε στις 26 Ιουλίου, 1875, στην Ελβετία και υπήρξε ένας από …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *