Το ζήτημα του τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος απασχολούσε τους αρχαίους Έλληνες. Συνεχώς στους μύθους και τις ιστορίες τους διερευνούσαν τα οφέλη και τους κινδύνους της αιώνιας ζωής, της επέκτασης των ικανοτήτων του ανθρώπου, της αναγέννησης και της τεχνητής δημιουργίας ζωής. Αγαπημένοι μας μύθοι, όπως αυτοί του Ηρακλή, της Αργοναυτικής Εκστρατείας, της μάγισσας Μήδειας, του μηχανικού Δαίδαλου, του εφευρέτη-θεού Ήφαιστου, και της τραγικά αδιάκριτης Πανδώρας, έθεσαν το βασικό ερώτημα των ορίων που θα πρέπει να υπάρχουν μεταξύ του ανθρώπου και των μηχανών. Σήμερα, οι εξελίξεις στον τομέα της Βιοτεχνολογίας και η πρόοδος στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) επικαιροποιούν αυτά τα ερωτήματα σχετικά με τις κοινωνικές επιπτώσεις του συνδυασμού και των παρεμβάσεων μεταξύ της βιολογίας και της τεχνολογίας. Είναι μια συζήτηση, που θα μπορούσαμε να πούμε, ότι οι αρχαίοι Έλληνες άρχισαν πρώτοι.
Της Adrienne Mayor
Οι Έρευνες για το Μυστικό της Αθανασίας και της Αναζωογόνησης συνδέονται με το Μύθο της Μήδειας
Η Μήδεια, η μυθική μάγισσα του οποίου το όνομα σημαίνει «προνοώ, σκέπτομαι», αλλά και «επινοώ, μηχανεύομαι», γνώριζε πολλές αποκρυφιστικές τέχνες. Αυτές περιλάμβαναν τα μυστικά της αναζωογόνησης. Για να πάρετε μια ιδέα των ικανοτήτων της, η Μήδεια εμφανίστηκε για πρώτη φορά μπροστά στον Ιάσονα και τους Αργοναύτες ως σκυφτή ηλικιωμένη γυναίκα, μόνο και μόνο για να μεταμορφωθεί αργότερα σε μια όμορφη νεαρή πριγκίπισσα και να γοητεύσει τον Ιάσονα. Ο Ιάσονας υπέπεσε στην μαγεία της και έγινε ο εραστής της. Ζήτησε από τη Μήδεια να αποκαταστήσει την νεότητα του πατέρα του, Αίσονα, τότε η Μήδεια αφαίρεσε από τις φλέβες του ηλικιωμένου άνδρα το αίμα και το αντικατέστησε με το εκχύλισμα ισχυρών βοτάνων.
Το ξανάνιωμα του ηλικιωμένου Αίσονα και η νεανική του υγεία εξέπληξαν τους πάντες, συμπεριλαμβανομένων και των θυγατέρων του ηλικιωμένου Πελία. Έτσι, ζήτησαν από τη Μήδεια να τους αποκαλύψει τη μυστική φόρμουλα που χρησιμοποίησε, ώστε να μπορέσουν να αναζωογονήσουν τον πατέρα τους. Χωρίς να το γνωρίζουν οι κόρες, ο Πελίας ήταν παλιός εχθρός της Μήδειας. Η μάγισσα πονηρά συμφώνησε να τους αποκαλύψει το ξόρκι της. Απαγγέλλοντας ακατάληπτες φράσεις, έκανε μια εντυπωσιακή επίδειξη ρίχνοντας διάφορα φυσικά συστατικά και ουσίες σε μια μεγάλη χύτρα. Εκείνη τη στιγμή, έφερε μπροστά στη χύτρα ένα γέρικο κριάρι, του έκοψε το λαιμό και το έβαλε μέσα στη μεγάλη χύτρα. Τότε, πετάχτηκε από αυτή, ένα νεαρό παιχνιδιάρικο αρνάκι! Οι αφελείς κόρες το πίστεψαν, επέστρεψαν στο σπίτι και προσπάθησαν να επαναλάβουν την ίδια τεχνική με τον πατέρα τους. Επαναλαμβάνοντας τις μαγικές λέξεις, έκοψαν το λαιμό του και τον βύθισαν σε μια αντίστοιχη χύτρα με βραστό νερό.
Φυσικά, οι κόρες του Πελία το μόνο που κατάφεραν ήταν να τον σκοτώσουν. Η μυθική ιστορία της Μήδειας συνδέει την ελπίδα με την τραγωδία, μια παράταιρη ένωση αποτέλεσμα των επιστημονικών χειρισμών στη ζωή.
Η παλαιότερη γνωστή απεικόνιση της Μήδειας εμφανίζεται σε μια ελληνική αγγειογραφία περίπου το 500 π.Χ., αν και οι προφορικές μυθολογικές παραδόσεις που σχετίζονται με αυτή είναι αιώνες παλαιότερες. Σε αυτή την αγγειογραφία βλέπουμε τη Μήδεια να ανακατώνει το καζάνι της, ενώ ένα πρόβατο αναδύεται από αυτό. Το αρνί της Μήδειας είναι ο πρόγονος της Dolly, του πρώτου γενετικά κλωνοποιημένου προβάτου, το οποίο προέκυψε από πειράματα κλωνοποίησης το 1997.
Η κλωνοποίηση της ζωής ανεγείρει τους αρχαϊκούς φόβους. Το σύνδρομο Doppelgänger προκαλεί την ανθρώπινη επιθυμία κάθε ατόμου να είναι μοναδικό και αναντικατάστατο.
Βαθιά διαποτισμένες με τη μεταφυσική διορατικότητα και με δυσοίωνα προαισθήματα σχετικά με τη χειραγώγηση της φύσης από τον άνθρωπο, αυτοί οι αρχαίοι μύθοι μοιάζουν εκπληκτικά με τις μέρες μας. Όταν εξετάζουμε αυτά τα ζητήματα που απασχόλησαν τους αρχαίους Έλληνες, μέσω των μυθοπλαστικής, επιστημονικής φαντασίας, βλέπουμε πως αποκτούν μια απόκοσμη σύγχρονη σημασία για μας. Μύθοι σαν αυτός της Μήδειας και άλλοι που σχετίζονται με το βιολογικό φαινόμενο (Bio-Techne), ενέπνευσαν τους στοχαστές, τις θεατρικές παραστάσεις και και τις απεικονίσεις στην κλασική αγγειογραφία και τη γλυπτική.
Εν τω μεταξύ, περίπου το 400 π.Χ., ο Αρχύτας, ένας φίλος του Πλάτωνα, προκάλεσε αίσθηση με το ατμοκίνητο αυτοκινούμενο μηχανικό πτηνό που κατασκεύασε. Ένας άλλος μηχανικός της Ελληνιστικής περιόδου, ο Ήρων ο Αλεξανδρινός, εφηύρε εκατοντάδες αυτοκινούμενα αντικείμενα μέσω υδραυλικών συστημάτων. Άλλοι εφευρέτες δημιούργησαν κινούμενους μηχανισμούς που έβγαζαν ήχους, άνοιγαν πόρτες, σέρβιραν κρασί, ακόμη και επιθετικούς μηχανισμούς που μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε μάχες. Ξεκάθαρα, φαίνεται πως η μυθοπλασία σχετική με τη βιολογία του ανθρώπου (Bio-Techne) επηρέασε τη φαντασία των αρχαίων Ελλήνων.
Μια τεχνητή και αθάνατη ύπαρξή μπορεί να μας βάζει σε πειρασμό να την κατασκευάσουμε, αλλά μπορεί όλες τις φορές να είναι επιθυμητή και ακίνδυνη;
Πίσω από αυτές τις επινοήσεις του ανθρώπου βρίσκεται η αναζήτηση για την αιώνια ζωή. Για τους Αρχαίους Έλληνες, ο θεός Κρόνος μετρούσε αντίστροφα την διάρκεια της ζωής των ανδρών και των γυναικών. Ο Χρόνος χωρίστηκε σε παρελθόν, παρόν και μέλλον. Ο άνθρωπος που ένιωθε τα δεσμά του χρόνου αντιλαμβανόταν την ελευθερία ως μια υπόσχεση για αιώνια ζωή που έπρεπε να ανακαλύψει, αλλά παράλληλα τον απασχολούσαν κάποια ανησυχητικά υπαρξιακά ερωτήματα. Αν αφεθούμε στο άπειρο, τι θα συμβεί με τις αναμνήσεις; Τι θα συμβεί με την αγάπη; Χωρίς το θάνατο και τη γήρανση, θα μπορούσε να υπάρχει ομορφιά; Χωρίς το θάνατο, θα μπορούσε κάποιος να κερδίσει τη δόξα μιας ηρωικής θυσίας; Οι ήρωες των μύθων συμβιβάζονται με τον φυσικό τους θάνατο και αποδέχονται τη μετά θάνατον ζωή ως ιδέα που διατηρείται στην ανθρώπινη μνήμη, ακόμη και όταν εμφανίζονται σαν φαντάσματα του κάτω κόσμου στα έπη του Ομήρου. Οι μύθοι μας αποδίδουν ένα υπαρξιακό μήνυμα: Ο θάνατος είναι αναπόφευκτος και στην πραγματικότητα η ανθρώπινη αξιοπρέπεια, αυτονομία και ο ανθρώπινος ηρωισμός εξαρτώνται από τη θνησιμότητα.
Όταν δίνεται η δυνατότητα επιλογής από τους θεούς σε μυθικούς ήρωες, όπως στον Αχιλλέα, να ζήσουν αιώνια, αυτοί απορρίπτουν την άνεση και την ευκολία της μακράς ζωής, για χάρη της θνητότητας. Πίσω από τους μύθους, όλοι οι μεγάλοι ήρωες και ηρωίδες επιλέγουν κατηγορηματικά μια σύντομη, αλλά αξέχαστη και τίμια ζωή, γεμάτη κινδύνους και θαρραλέες πράξεις που τους χαρίζει την υστεροφημία. «Αν οι ζωές μας είναι σύντομες, αφήστε τες τουλάχιστον να είναι ένδοξες!» Μια τεχνητή και αθάνατη ύπαρξή μπορεί να μας βάζει σε πειρασμό, αλλά μπορεί ποτέ να είναι συναρπαστική ή ένδοξη;
Οι ιστορίες των γενναίων ηρώων δραματοποιούν τα τρωτά σημεία της αθανασίας. Όταν η θεά Θέτις βουτάει το γιό της, Αχιλλέα, ενώ είναι βρέφος, στο μαγεμένο ποταμό Στύγα για να τον κάνει αθάνατο, τον κρατά από τη φτέρνα. Έτσι, στο πεδίο της μάχης στην Τροία, παρά την ανδρεία του, ο καλύτερος Έλληνας μαχητής δεν πεθαίνει έντιμα σε μια μάχη πρόσωπο με πρόσωπο, όπως φανταζόταν, αλλά επειδή ένα δηλητηριασμένο βέλος χτύπησε την θνητή φτέρνα του (Αχίλλειος φτέρνα). Παρόμοια φαινομενικά ασήμαντες λεπτομέρειες, αποδεικνύονται τρωτά σημεία για τους ήρωες των μύθων που κερδίζουν την αθανασία.
Η επιθυμία να ξεπεραστεί ο θάνατος είναι τόσο παλιά όσο και η ανθρώπινη συνείδηση. Στη σφαίρα της μυθολογίας, η αθανασία θέτει διλήμματα τόσο για τους θεούς όσο και για τους ανθρώπους. Ο μύθος της Ηούς και του Τίθωνού φέρνει στην επιφάνεια ζητήματα που έχουν να κάνουν με την πρόληψη κάθε έκτακτης ανάγκης και πιθανής επιπλοκή. Η Ηώς ήταν μια αθάνατη θεά που ερωτεύτηκε το θνητό Τίθωνό. Οι θεοί έκαναν δεκτό το αίτημα της Ηούς και χάρισαν στον εραστή της Τιθωνό την αθανασία. Αλλά η Ηώς είχε ξεχάσει να ζητήσει παράλληλα και την αιώνια νεότητα. Όταν ο Τιθωνός έφτασε στο έσχατο γήρας,η Ηώς δεν μπορούσε να τον αντικρίζει πλέον και απελπίστηκε. Έκλεισε τον αγαπημένο της σε ένα θάλαμο πίσω από χρυσές πόρτες. Εκεί, χωρίς τη δύναμη να κινηθεί, ο Τιθωνός άρχισε να φλυαρεί ακατάπαυστα. Στο τέλος ζάρωσε και μετατράπηκε σε τζιτζίκι, του οποίου το μονότονο τραγούδι θεωρείτε μια ατέρμονη ωδή για το θάνατο.
Η μοίρα του Τιθωνού συνεχίζει να αιωρείται πάνω από την προοπτική της παράτασης της διάρκειας της ανθρώπινη ζωής. Αναγνωρίζοντας το «δίλημμα του Τιθωνού» που συνδέεται με τη διατήρηση του ανθρώπου στη ζωή επ’ αόριστον, o γεροντολόγος βιοεπιστήμονας Aubrey de Grey ίδρυσε το 2009 το ίδρυμα SENS (Strategies for Engineered Negligible Senescence)(Στρατηγικές για την Μηχανική Αμελητέα Γήρανση). Το SENS ελπίζει να βρει έναν τρόπο για να αποφευχθεί η εξασθένηση των κυττάρων λόγω της γήρανσης, έτσι ώστε ο θάνατος συνεχώς να αναβάλλεται.
Οι ερευνητές αναζητούν στους αρχαίους μύθους, αν η αθανασία θα μπορούσε να ελευθερώσει τον άνθρωπο από τον πόνο και τη θλίψη. Στο Έπος του Γκιλγκαμές, για παράδειγμα, ο ομώνυμος ήρωας του Μεσοποτάμιου έπους επιθυμεί την αθανασία. Αλλά αν Γκιλγκαμές κερδίσει την αιώνια ζωή, θα θρηνεί αιώνια την απώλεια του συντρόφου του Ενκίντου.
Ας δούμε την τύχη του σοφού Κένταυρου Χείρωνα, δάσκαλου και φίλου του Απόλλωνα και του Ηρακλή. Ο Χείρων τυχαία χτυπήθηκε από ένα από τα βέλη του Ηρακλή, η αιχμή του οποίου ήταν εμποτισμένη με δηλητήριο από τη Λερναία Ύδρα. Η πληγή ποτέ δεν επουλώθηκε και ταλαιπώρησε με αβάσταχτο πόνο τον Κένταυρο, που έφτασε στο σημείο να παρακαλέσει τους θεούς να τον απαλλάξουν από την αθανασία ώστε να ανακουφιστεί από τον αβάσταχτο πόνο με έναν ευλογημένο θάνατο. Αντίστοιχα, ο Προμηθέας, που έδωσε στους ανθρώπους το θείο μυστικό της φωτιάς, βρέθηκε και ο ίδιος να ζει για πάντα, αλλά με αφόρητο πόνο. Ο Δίας αλυσόδεσε τον Προμηθέα σε ένα βουνό και έστελνε καθημερινά έναν τερατώδες αετό να ραμφίζει το συκώτι του. Μέχρι την επόμενη μέρα το συκώτι του Προμηθέα ξαναπλαθόταν και ο αετός το καταβρόχθιζε ξανά και ξανά για πάντα.
Η φρίκη της αναγέννησης οδηγεί επίσης στο μύθο της Λερναίας Ύδρας. Αγωνιζόμενος ο Ηρακλής για να σκοτώσει το τέρας, έκοβε το ένα κεφάλι μετά το άλλο και παράλληλα παρακολουθούσε κατάπληκτος να μεγαλώνουν δύο καινούργια για κάθε ένα που έκοβε. Τέλος, κατάφερε να καυτηριάσει κάθε λαιμό με μια φλεγόμενη δάδα. Αλλά η κεντρική κεφαλή της Ύδρας ήταν αθάνατη και δεν θα μπορούσε ποτέ να καταστραφεί. Ηρακλής έθαψε το άφθαρτο κεφάλι στο έδαφος και τοποθέτησε ένα τεράστιο βράχο πάνω από το σημείο για να προειδοποιήσει τους ανθρώπους να μείνουν μακριά. Ακόμη και θαμμένοι βαθιά μέσα στη γη, οι κυνόδοντες της Ύδρας συνέχισαν να στάζουν θανατηφόρο δηλητήριο. Αυτή τη φορά, η αθανασία ήταν κυριολεκτικά δηλητηριώδης.
Η ιστορία με τις πέτρες που έριχνε ο Ιάσονας μεταξύ των πολεμιστών που ο ίδιος δημιούργησε ώστε να σκοτώσει ο ένας τον άλλο, μπορεί να αποτελεί μια δυσοίωνη προαναγγελία διαταγής ενός διοικητή στρατιωτών cyborg στο μέλλον.
Ο Μύθος της Αργοναυτικής Εκστρατείας Μας Προειδοποιεί για τους Κινδύνους της Ανεξέλεγκτης Δράσης των Ανδροειδών στο Μέλλον
Σε ένα άλλο παράδειγμα, ο Ιάσονας και οι Αργοναύτες απειλήθηκαν από μια λεγεώνα στρατιωτών-αντιγράφων. Υποχρεώθηκε από τον εχθρικό πατέρα της Μήδειας να συλλέξει τα δόντια δράκου και αφού όργωσε ένα χωράφι με τη βοήθεια των μηχανικών βοδιών που κατασκεύασε ο θρυλικός εφευρέτης Δαίδαλος, έσπειρε τα δόντια του δράκου στο χώμα. Από αυτά φύτρωσε ένα πλήθος ανίκητων, πλήρως εξοπλισμένων σκελετών-πολεμιστών. Αλλά οι αλλόκοτοι αυτοί πολεμιστές δεν είχαν στρατηγική ούτε κάποιον να τους καθοδηγεί. Το μόνο που έκαναν ήταν να επιτίθενται ασταμάτητα. Ο πατέρας της Μήδειας προόριζε το στρατό να καταστρέψει τους Αργοναύτες. Οι σκελετοί άρχισαν να επιτίθενται στον Ιάσονα και τους άνδρες του. Απελπισμένος, για να σταματήσει τον πολλαπλασιασμό τους, σε ανεξέλεγκτο όχλο, ο Ιάσονας άρχισε να ρίχνει πέτρες ανάμεσά τους. Τα χτυπήματα από τις πέτρες έκαναν τους στρατιώτες να υποπτεύονται τους διπλανούς τους και έτσι άρχισαν να επιτίθενται ο ένας στον άλλο με αποτέλεσμα να αυτοκαταστραφούν. Μερικοί μελετητές πιστεύουν ότι η αρχαϊκή ιστορία προϋπήρχε του Ομήρου. Η ιστορία είναι μια δυσοίωνη προαναγγελία μιας αντίστοιχης κατάστασης που μπορεί να προκύψει από ένα στρατό cyborg στο μέλλον.
Ένας άλλος μύθος έχει να κάνει με τον Δαίδαλο, την ιδιοφυΐα της Κρήτης, με τα μηχανικά θαύματα. Ήταν αυτός που κατασκεύασε το μηχανικό αετό (σήμερα θα το λέγαμε drone) που έτρωγε το συκώτι του Προμηθέα, όπως αναφέρθηκε πιο πάνω. Η πιο γνωστή κατασκευή του, ήταν τα φτερά που χρησιμοποίησε ο Ίκαρος για να πετάξει σαν πουλί. Ξετρελαμένος από το θαύμα της πτήσης, ο γιος του Δαίδαλου, ο Ίκαρος πέταξε πολύ ψηλά. Ο ήλιος έλιωσε το κερί που συγκρατούσε τα χάλκινα φτερά και αυτά διαλύθηκαν, έτσι ο Ίκαρος έπεσε στη θάλασσα και βρήκε τραγικό θάνατό. Όπως και οι άλλοι μύθοι που αφορούν την αθανασία, έτσι και εδώ η ιστορία εστιάζει στην αδυναμία της πρόβλεψης των τεχνικών ατελειών.
Οι μύθοι ισχυρίζονται πως ο Δαίδαλος ήταν ο πρώτος θνητός που κατάφερε να δημιουργήσει «ζωντανά αγάλματα». «Ζωντανά αγάλματα» λέμε τα κινούμενα χάλκινα ανθρωποειδή που έμοιαζαν να έχουν ζωή όπως να κινούν τα μάτια τους, να ιδρώνουν, να δακρύζουν, να χάνουν αίμα, να μιλούν και να κουνούν αυτοβούλως τα άκρα τους. Από το εργαστήριό του προέκυψε μια μηχανική αγελάδα, κατασκευασμένη από ξύλο, κούφια στο εσωτερικό, τόσο ρεαλιστική ώστε ξεγέλασε έναν ταύρο και ζευγάρωσε με αυτή, για να ικανοποιήσει τις διεστραμμένες επιδιώξεις της βασίλισσας Πασιφάης, η οποία ήταν μέσα στην μηχανική αγελάδα τη στιγμή της σύζευξης. Το αποτέλεσμα αυτής της ένωσης ανθρώπων, μηχανών και των ζώων ήταν ο Μινώταυρος, ένα φρικτό πλάσμα με σώμα ανθρώπου και κεφάλι ταύρου. Αυτός έμελλε να γίνει το τέρας που έτρωγε ανθρώπους στο Λαβύρινθο (επίσης κατασκευασμένος από τον Δαίδαλο), μέχρι που τελικά σκοτώθηκε από τον ήρωα Θησέα. Και πάλι, εδώ παρατηρούμε πως η αρχαία bio-techne συνδύασε τον άνθρωπο και τη μηχανή και δημιούργησε ένα τέρας.
Τα Ρομπότ του Ηφαίστου και οι Φιλοδοξίες της Google