Έχει συμβεί τουλάχιστον μια φορά στη ζωή μας να επιθυμήσουμε διακαώς ένα πρόσωπο που δεν ανταποκρίνεται στα αισθήματά μας, που δεν μπορούμε να το έχουμε.
Κάποιος μπορεί να απορρίπτει το ερωτικό μας κάλεσμα για πολλούς λόγους. Ίσως επειδή βρίσκεται ήδη σε κάποια σχέση, ή επειδή είναι αρκετά εσωστρεφής χαρακτήρας και δύσκολα εκφράζεται συναισθηματικά ή επειδή δεν μπορεί να ανταποδώσει τα συναισθήματά μας. Το πρόβλημά είναι πως, αν και μας απορρίπτει, εμείς αισθανόμαστε όλο και περισσότερο την επιθυμία να το κατακτήσουμε και η φλόγα μέσα μας φουντώνει για το πρόσωπο αυτό.
Και εδώ εμφανίζεται ένα από τα πιο σημαντικά υπαρξιακά ερωτήματα τέτοιων σχέσεων. Γιατί επιθυμούμε όλο και περισσότερο το πρόσωπο που μας απορρίπτει; Γιατί περιφρονούμε και σνομπάρουμε άλλα κατάλληλα πρόσωπα με τα οποία θα μπορούσαμε να κάνουμε σχέση, τα οποία είναι διαθέσιμα και ενδεχομένως ταιριάζουν καλύτερα σε μάς, για χάρη εκείνου του ενός ατόμου που δεν μπορούμε να έχουμε;
Οι απαντήσεις εδράζονται στη δυναμική του ανθρώπινου νου, και πιο συγκεκριμένα σε τέσσερα χαρακτηριστικά του που μας αποπροσανατολίζουν.
1. Η Ματαιοδοξία
Δεν αναφέρομαι στην υγιή μέριμνα που πρέπει να έχει ο καθένας για τον εαυτό του, αλλά στο είδος της ματαιοδοξίας που σχετίζεται με τη δική μας αυτο-εικόνα και που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον τρόπο που αισθανόμαστε τη δική μας αυτο-αξία.
Ο άνθρωπος είναι κενόδοξος από τη φύση του. Όλοι επιθυμούμε να είμαστε ιδιαίτεροι, ελκυστικοί και σημαντικοί στην κοινωνία με κύρος. Όλα αυτά είναι στοιχεία που ενισχύουν την υπερηφάνεια, την εμπιστοσύνη και την εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας.
Κανείς δεν θέλει να αισθάνεται ανίσχυρος, αποκρουστικός ή να μην μπορεί να επηρεάσει τους ανθρώπους γύρω του.
Τα ίδια ισχύουν και όταν αισθανόμαστε μια τρελή επιθυμία για το ένα πρόσωπο που δεν μπορούμε να κατακτήσουμε Το γεγονός ότι επιθυμούμε ερωτικά το συγκεκριμένο πρόσωπο, αλλά αυτό μας απορρίπτει είναι πλήγμα για την προσωπική μας ματαιοδοξία.
Όταν η προσωπική μας ματαιοδοξία πλήττεται, το μυαλό μας προσπαθεί να βρει τρόπους να ανακτήσει την αυτο-αξία μας και να μας κάνει να νιώσουμε ξανά ισχυροί. Το πρόβλημά είναι ότι το κάνει με λάθος τρόπο. Για να ισχυροποιήσει την αξία των εγγενών ιδιοτήτων του εαυτού μας μας σπρώχνει να αποκτήσουμε αυτό που προκάλεσε τη ζημιά αυτή, που στην περίπτωση αυτή, είναι το πρόσωπο που δεν μπορούμε να έχουμε.
Κυνηγώντας αυτό το άτομο, η επιθετική μας συμπεριφορά θα το ωθήσει πιθανότατα ακόμα πιο μακριά από μας, τραυματίζοντας περαιτέρω την προσωπική μας ματαιοδοξία. Αυτό μας οδηγεί στο να θέλουμε ακόμα περισσότερο το άτομο αυτό και ο φαύλος κύκλος συνεχίζεται σε ατελείωτες λούπες στο μυαλό μας.
Διαβάστε: Σταματήστε να τον σκέφτεστε και βγάλτε τον από το μυαλό σας
2. Η Αξία
Το μυαλό μας αποδίδει μια αξία στα πράγματα αυτόματα, χωρίς εμείς να το συνειδητοποιούμε. Είναι ο λόγος που οι ανθρώπινες κοινωνίες έστησαν τα οικονομικά τους συστήματα και τις αγορές, που καθορίζουν τις αξίες συγκεκριμένων πραγμάτων και ειδών, υλικών και άυλων. Οι δυνάμεις που καθορίζουν την αξία κάποιου πράγματος ή ατόμου ονομάζονται προσφορά και ζήτηση.
Μπορεί να φαίνεται περίεργο να χρησιμοποιούμε τις βασικές αρχές της οικονομίας για να εξηγήσουμε τις εσωτερικές διεργασίες του ανθρώπινου εγκεφάλου, αλλά αυτές οι ίδιες προέκυψαν από τη σκέψη μας.
Κάτι που έχει χαμηλή ζήτηση, αλλά είναι απεριόριστο σε προσφορά θεωρείται λιγότερο πολύτιμο. Από την άλλη, κάτι με μεγάλη ζήτηση, αλλά χαμηλή προσφορά θεωρείται περισσότερο πολύτιμο. Έτσι προσεγγίζει και ο άνθρωπος τις κοινωνικές του σχέσεις και δραστηριότητες δίνοντας αξία στα αντικείμενα, στις εμπειρίες, ακόμα και στους ανθρώπους γύρω του.
Αν η διαθεσιμότητα ενός ατόμου είναι περιορισμένη και θέλουμε να περάσουμε περισσότερο χρόνο μαζί του, είτε για να το συναντήσουμε, είτε για να μιλήσουμε μαζί του στο τηλέφωνο, είτε για να κάνουμε chat στο facebook, η ζήτηση του προσώπου αυτού είναι αυξημένη για μας, ενώ ταυτόχρονα είναι σε χαμηλή προσφορά. Το γεγονός αυτό καθιστά το άτομο πιο πολύτιμο για μας, το οποίο με τη σειρά του, μας κάνει να θέλουμε το άτομο αυτό περισσότερο γιατί το έχουμε τοποθετήσει ψηλά και έχει γίνει πολύ ακριβό για μας σε σχέση με τους άλλους.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, η σπανιότητα και η μοναδικότητα αυτού του ατόμου, το κάνει περισσότερο ελκυστικό και θελκτικό για μας. Όταν συνδυάζεται η αξία που δίνουμε σε κάποιον με τη ματαιοδοξία που είδαμε νωρίτερα, τόσο πιο εθισμένοι γινόμαστε στο πρόσωπο που δεν μπορούμε να έχουμε.
3. Η Επιθυμία
Η επιθυμία έχει διττά χαρακτηριστικά. Επιθυμούμε τους άλλους σύμφωνα με τις προσωπικές μας προτιμήσεις, τις εμπειρίες και τις σεξουαλικές μας επιλογές, αλλά η επιθυμία έχει επίσης μια κοινωνική πτυχή.
Έχουμε την τάση να επιθυμούμε εκείνους που είναι περιζήτητοι από τους άλλους. Το ίδιο ισχύει και για τα αντικείμενα και για τα πράγματα που αγοράζουμε. Για παράδειγμα, αν θέλετε να αγοράσετε ρούχα, πιθανότατα θα επιλέξετε ένα κατάστημα που βλέπετε ότι είναι γεμάτο κόσμο που αγοράζει και όχι κάποιο που δεν πατά κανείς σε αυτό.
Έχει να κάνει με την κοινωνική αποδοχή. Αν κάποιος άλλος επιθυμεί κάτι, το μυαλό μας μας λέει πως αυτό που επιθυμεί μπορεί να έχει κάτι ποιοτικό που θα μπορούσε να μας ενδιαφέρει και μας ιντριγκάρει. Έτσι, αν υπάρχουν αρκετοί που επιθυμούν το πρόσωπο που σας ενδιαφέρει, θα σας κάνει να θέλετε το πρόσωπο ακόμα περισσότερο.
Αυτό εξηγείται και από την αίσθηση της ζήλιας. Αν κάποιος άλλος επιθυμεί αυτό που θέλουμε, πυροδοτεί μέσα μας το φυσικό ένστικτο του ανταγωνισμού, το οποίο μπορεί να είναι ζωώδες και να καταλήξει σε διαξιφισμούς μονομαχίες και ξύλο. Το αίσθημα της ζήλιας τροφοδοτείται τόσο από τη ματαιοδοξία όσο και από την έλλειψη αυτοεκτίμησης
4. Η Ανταπόδοση
Μία από τις αρχές με τις οποίες λειτουργεί το μυαλό μας είναι η αμοιβαιότητα. Αν προσφέρουμε κάτι σε κάποιον, ασυνείδητα αναμένουμε το άτομο αυτό να κάνει σε αντάλλαγμα κάτι για μας. Αν κάποιος κάνει κάτι για μας, οι περισσότεροι αισθανόμαστε υποχρεωμένοι να ανταποδώσουμε προσφέροντας κάτι περίπου ίσης αξίας για να ανταποδώσουμε
Όταν έχουμε επενδύσει χρόνο σε κάποιον, περιμένουμε ασυνείδητα να μας επιστρέψει κάτι για το χρόνο που δαπανήσαμε. Αν προσθέσουμε και άλλα πράγματα στο λογαριασμό – δώρα, κεράσματα, κλπ. – Η επένδυση που κάναμε σε αυτό το άτομο γίνεται μεγαλύτερη και οι ασυνείδητες προσδοκίες μας φτάνουν στα ύψη.
Όσο λιγότερο ανταποκρίνεται το πρόσωπο αυτό στις προσδοκίες μας, τόσο περισσότερο χρόνο επενδύουμε προσπαθώντας να κάνουμε το άτομο αυτό να ανταποδώσει. Επενδύουμε όλο και περισσότερα και οι ασυνείδητες προσδοκίες μας μένουν ανεκπλήρωτες.
Όταν έχουμε επενδύσει τόσα πολλά στο άτομο αυτό δεν μπορούμε εύκολα να το αφήσουμε να φύγει. Είναι σαν να παίζουμε χαρτιά και ενώ έχουμε χάσει ένα μεγάλο ποσό, δεν σηκωνόμαστε να φύγουμε γιατί θέλουμε να κυνηγήσουμε και τις τελευταίες πιθανότητες να πάρουμε πίσω αυτά που χάσαμε. Είναι άλλος ένας φαύλος κύκλος στον οποίο μας εγκλωβίζει το μυαλό μας.
Επίσης, όλη αυτή η προσοχή και το ενδιαφέρον συνήθως ενοχλεί το άλλο πρόσωπο και το ωθεί μακριά αφήνοντάς μας με την απορία.
Έτσι, όταν θέλετε κάποιον που απλά δεν μπορεί να έχετε, το καλύτερο πράγμα είναι να απομακρυνθείτε από τη σκέψη του, να αξιολογήσετε τα πράγματα με τη λογική σας, να σταματήσετε να προσφέρετε τον χρόνο σας και τον εαυτό σας σε αυτό, να συρράψετε τα κομμάτια της καρδιάς σας και να την προσφέρετε στην επόμενη ουσιαστική σχέση που θα κάνετε
share24.gr
Για περισσότερα νέα σχετικά με Ψυχολογία & Αυτοβελτίωση κάντε like στην σελίδα στο facebook
.